5 beneficii ale cititului | cultura

5 beneficii ale cititului – lectura ca obicei zilnic

February 7, 2018

“Cu cât citeşti mai mult, cu atât afli mai multe lucruri. Cu cât înveţi mai mult, cu atât vei avea mai multe locuri în care să mergi.” – Dr. Seuss

Pentru unele persoane cărţile sunt obiecte imense cu mult text pe care trebuie să se pună praful, simple obiecte de decor sau o pierdere de timp.

Alte persoane consideră cititul un hobby sau o sursă de informare, însă această îndeletnicire este mai mult decât un hobby sau modalitate de petrecere a timpului liber.

S-a demonstrat ştiinţific că lectura are beneficii asupra sănătăţii, ne ajută să devenim mai înţelegători cu cei din jur şi are o contribuţie enormă la dezvoltarea inteligenţei.

În articolul cu titlul De ce să citim literatură clasică, v-am prezentat benficiile lecturării de opere clasice, însă am simţit nevoia să vă vorbesc despre beneficiile cititului la modul general.

Mai jos am selectat 5 beneficii pe care cititul ca obicei zilnic le are asupra sănătăţii noastre, dar şi a dezvoltării noastre personale.

1. Cititul te ajută să te relaxezi.

După o zi lungă la birou sau după o perioadă stresantă, bucură-te de compania unei cărţi bune şi cu siguranţă te vei relaxa instant, vei uita de stresul cotidian sau de gândurile inutile ce nu îţi dau pace.

Un studiu realizat în 2009 la Universitatea din Sussex a demonstrat faptul că cea mai eficientă metodă de a reduce stresul este prin intermediul lecturii.

Comparată cu alte metode de relaxare, precum: băutul unei cafele, a unui ceai bun sau cu o plimbare în natură, lectura este mult mai eficientă în reducerea anxietăţii şi stresului.

Prin măsurarea tensiunii musculare şi a bătăilor inimii, s-a constat faptul că participanţii la studiu s-au relaxat în doar şase minute de la deschiderea cărţii.

2. Lectura te transformă într-o persoană empatică.

Atunci când citeşti ficţiune înveţi să te pui în pielea altei persoane, deci nu vei avea tentaţia de a judeca, ci de a-i înţelege mai bine pe cei din jur.

Lectura te va ajuta să ai relaţii sănătoase cu cei din jurul tău, să le citeşti emoţile şi să le înţelegi atitudinea, să relaţionezi cu ei la un alt nivel. Într-un cuvânt, cititul te ajută să cultivi empatia.

3. Cititul reduce riscul degradării mintale (previne demenţa şi instalarea Alzheimerului).

Cititul zilnic stimulează creierul, iar procesul de îmbătrânire şi degradare al acestuia este încetinit. Lectura este o activitate ce măreşte puterea de concentrare, stimulează creativitatea şi gândirea.

Acest obicei zilnic poate să te ajute să ai o memorie ascuţită şi să previi riscul de apariţie a unor boli ce duc la pierderea treptată a funcţiilor mentale, cum ar fi demenţa şi Alzheimerul.

Un studiu realizat de specialiştii în neurologie pe un grup de 294 de pacienţi diagnosticaţi cu demenţă, ce au fost puşi să citească în mod regulat, a demonstrat că boala a înaintat mult mai lent în comparaţie cu cea a altor pacienţi care nu practicau activităţi de stimulare mentală.

4. Cititul te ajută să dormi mai bine.

Înlocuieşte obiceiurile nesănătoase înainte de culcare, stinge toate ecranele şi relaxează-te în schimb cu o lectură uşoară.

Cititul eliberează tensiunea musculară, elimină stresul, inducând astfel somnul.

Această activitate te ţine departe de ecranul telefonului, tabletei sau a monitorului care prin lumina emisă pot crea tulburări ale somnului.

5. Lectura îmbunătăţeşte aptitudinile tale de scriitor.

Chiar dacă nu eşti autor de cărţi, însă eşti blogger, content-writer sau pur şi simplu vrei să scrii mai bine, dacă citeşti zilnic, îţi dezvolţi vocabularul, iar stilul autorilor tăi preferaţi sunt o sursă bogată de inspiraţie.

În timp ce citeşti înveţi să te exprimi mai bine în scris, să te joci cu limbajul şi să deprinzi noi tehnici de a îţi pune gândurile pe hârtie.

 

Please follow and like us:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *